Sprawdź, czy będziesz dobrym copywriterem

Chcesz zmienić coś w swoim życiu i spróbować sił w copywritingu? Ale… pojawiają się obawy? Może zastanawiasz się, czy będziesz dobrym copywriterem? Jeśli twierdząco odpowiadasz na moje pytania, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie!

Każdy może zostać copywriterem

Żaden problem. Wystarczy, że usiądziesz wygodnie za biurkiem albo położysz się z laptopem na łóżku. Otworzysz Worda albo inny program do edycji tekstu i zaczniesz pisać. W międzyczasie będziesz przeglądać Internet albo robić coś równie mało istotnego. Nic specjalnego. Przecież to jest łatwe, każdy może tak zrobić. No to Cię zaskoczę – nie każdy. Choć do bycia copywriterem nie jest potrzebne specjalne wykształcenie, studia w tym kierunku czy nawet doświadczenie, to jednak nie każdy odnajduje się w tej pracy.

Czy masz potencjał na dobrego copywritera? – Sprawdźmy to!

Przeprowadzimy test, który pokaże, czy nadajesz się do zawodowego pisania. Czy w ogóle jest sens, żebyś poświęcała (lub poświęcał) swój cenny czas na podążanie w tym kierunku. Przygotuj kartkę i długopis albo użyj edytora tekstowego i… zaczynajmy!

Wyobraźnia

Posiadanie wielobarwnej wyobraźni jest bardzo istotne. No bo jak zaskoczyć czytelnika, pisząc w oczywisty i banalny sposób? Jestem przekonana, że będzie to bardzo trudne. Co pomyślisz, widząc zdanie:

„Bartek pociągnął za klamkę i stało się coś, czego się nie spodziewał”.

Bartek otworzył drzwi i stał się świadkiem czegoś intrygującego, czy może w ręku miał pistolet, który niespodziewanie wystrzelił? Takie kombinacje niezwykle działają na wyobraźnię czytelnika, dlatego jeśli chcesz być dobrym copywriterem, używaj ich jak najczęściej. Twórz swoje porównania i nie przenośnie, nie korzystaj z tzw. gotowców.

Dedukcja

Klienci często przygotowując wytyczne, ograniczają je do minimum. Wysyłają jedynie podstawowe informacje o tekstach (albo na przykład samo zdjęcie produktu). I teraz pytanie – czy jesteś w stanie wykonać zlecenie bez kierowania dodatkowych pytań do zleceniodawcy? Oczywiście skupiasz się na samych faktach i osobistych wnioskach, bez zbędnego lania wody. Biorąc to wszystko pod uwagę, treść musi być ciekawa i unikalna. Odpowiednia analiza nawet szczątkowych informacji od klienta, pozwoli ci stworzyć tekst, który zaspokoi oczekiwania nawet najbardziej wymagających.

Wizualizacja

Bardzo ważne jest posiadanie umiejętności opisywania pozytywnych cech produktów lub usług, za pomocą krótkich i chwytliwych haseł.

Jakie hasło umieściłabyś/byś na plakacie reklamującym usługi copywritera? Możesz użyć tylko 5 słów.

Bogate słownictwo

Wystrzegaj się wszelkich powtórzeń w tekstach, które istotnie zmniejszają wartość tworzonych przez Ciebie treści. Nieustannie czytaj gazety, książki, blogi, a nawet przeglądaj różnego rodzaju teksty, które tworzą Twoi konkurenci. Dbaj o bogaty język i na każdym kroku zwracaj na to uwagę.

A teraz spróbuj opisać śliwkę na 5 różnych sposobów. Posłuż się innym słownictwem, daj się ponieść wyobraźni!

To samo, ale inaczej

SEO copywriter często tworzy treści na te same tematy, ale przy użyciu innych słów, gdyż treści zawsze muszą być unikatowe.

Jesteś w stanie opisać filiżankę, w której codziennie pijesz kawę na 6 różnych sposobów?

Kim jest SEO copywriter?

Więcej nie zawsze znaczy lepiej

Pisząc treści, nie warto tworzyć długich i skomplikowanych zdań. Czytelnik się gubi, zapomina co czyta, finalnie przekłada się na gorsze zrozumienie tekstu i jego słaby odbiór.

Sprawdź, czy potrafisz pisać konkretnie, czy masz tendencję do „lania wody”. Opisz swoje łóżko w 20 zdaniach. Teraz skróć ten tekst do 10 zdań, gdy to zrobić zmniejsz ilość tekstu do 5 zdań. Na koniec stwórz hasło reklamowe, promujące Twoje łóżko.

Poczucie rytmu

Tak, dobrze czytasz! Rytm w pisaniu też jest ważny, w szczególności jeśli tworzysz hasła reklamowe. Należy konstruować je w taki sposób, aby wpadały w ucho. Pamiętasz słynne: „Pij mleko, będziesz wielki” albo „Jak sobota to do Lila, do Lidla”. Większość z nas kojarzy te slogany, a zawdzięczamy to właśnie m.in. odpowiedniej konstrukcji.

W tego typu tekstach ważne jest użycie nietypowych związków frazeologicznych, posłużenie się grą słów czy wykorzystaniu homonimów, czyli słów o takiej samej pisowni, ale innym znaczeniu. Jeśli Twoim zadaniem byłoby stworzenie chwytliwego hasła reklamowego, dotyczącego wiertarek to jakich użyłabyś/łbyś słów?

Cechy dobrego copywritera

Najbardziej pożądane cechy wśród copywriterów to terminowość i rzetelność. Niby banalne, ale naprawdę ciężko o takie osoby na rynku copywritingu. A co jeszcze powinno charakteryzować dobrego copywritera?

  • Umiejętność robienia researchu – jest to jeden z najistotniejszych elementów w procesie tworzenia treści. To właśnie od niego w dużej mierze będzie zależeć jakość merytoryczna tekstu.
  • Komunikatywność – szukaj kontaktów z klientami na wielu płaszczyznach, bądź odważny/a i pewny/a swoich umiejętności. Inaczej ciężko będzie Ci przebić się przez szereg konkurencji.
  • Otwartość na naukę i rozwój – żeby pisać coraz lepiej, osiągać coraz lepsze rezultaty, niezbędny jest ciągły rozwój. Dobry copywriter nigdy nie poprzestaje na tym, co ma. Cały czas czyta nowe książki, przerabia szkolenia i poszerza swoją wiedzę.

Po przeczytaniu wróć do tytułu i odpowiedz sobie na pytanie. Czy będę dobrym copywriterem? Stwierdzasz, że to nie dla Ciebie? Życzę Ci w takim razie powodzenia w dalszym poszukiwaniu i odkrywaniu swoich talentów. Zakładam jednak, że informacje z tego artykułu utwierdziły Cię się w przekonaniu, że copywriting jest właśnie dla Ciebie i już teraz zrobisz pierwszy krok, żeby spełnić swoje marzenie.

A jeśli nie wiesz od czego zacząć, po prostu kliknij w poniższy obrazek.

About Admin

Natalia Kaleta Posted on

Uśmiechnięta i pozytywnie nastawiona do życia, studentka ostatniego roku pielęgniarstwa. Copywritingiem zainteresowałam się na początku pandemii, całodniowy stres rozładowuje na macie do jogi.