Wzbudzenie zainteresowania w odbiorcy zależy od pierwszego wrażenia. Dlatego lead w artykule znajduje się na samej górze tekstu. Ma zaintrygować, streszczać treść i zachęcić do przeczytania całości. Jak napisać taki lead?

Co to jest lead w artykule?

Piszesz poradnik, opis kategorii lub wpis w social media? Koniecznie musisz dobrać pierwsze zdania tak, by zaciekawić czytelnika. Lead w artykule jest formą wstępu, który zwykle nie przekracza długości 300–400 zzs. To w praktyce daje 3–4 zdania. Tyle czasu masz na przykucie uwagi odbiorcy, żeby przeczytał twój tekst. Musisz w nim zawrzeć podstawowe informacje z całego artykułu, intrygujące pytanie i zachętę do prześledzenia wszystkiego, co napisałeś. Jak to zrobić?

Po co jest lead w artykule?

Czy nie dałoby się od razu zacząć rozwijać myśli, zamiast dawać odbiorcy streszczenie zaraz na początku? Nie jest to najlepszy pomysł. Internauci są zalewani artykułami na różne tematy i zwyczajnie nie mają czasu na ich prześledzenie w całości. Wybierają tylko te, które mogą mieć dla nich cenne treści. Co w tym celu sprawdzają? Właśnie lead w artykule i konstrukcje nagłówków. W ten właśnie sposób oceniają, czy dany tekst zawiera dla nich przydatne informacje. Jeśli nie ma tam rzeczy, których szukają, po prostu z niego rezygnują. I twój tekst w ten sposób przestaje być skuteczny.

Jak stworzyć skuteczny lead w artykule?

Musisz wiedzieć, o czym masz zamiar pisać. Przyciągający uwagę lead w artykule możesz stworzyć już na samym początku, ale nie musisz. Równie dobrze sprawdzi się jako ostatni akapit, który napiszesz w danym tekście. Oczywiście jego miejsce zawsze jest na początku wpisu. Lead musi być krótki, ma być maksymalnie skoncentrowany merytorycznymi informacjami, powinien zawierać jedno lub dwa pytania. Lead w artykule zwykle jest jednym z nielicznych akapitów czytanych w całości. Nie ma tu miejsca na lanie wody lub zdania wielokrotnie złożone. To zniechęca i nuży czytelnika.

Podsumowując – lead ma za zadanie podać garść treściwych informacji, zaintrygować czytelnika i skłonić do przeczytania całości. Jeśli tak właśnie go skonstruujesz, twój lead okaże się skuteczny!