Storytelling to coraz częściej spotykane pojęcie, zwłaszcza w kontekście marketingu. Co ono oznacza? Czym różni się od tradycyjnej strategii promocyjnej? Dlaczego jego stosowanie jest tak istotne? W naszym artykule odpowiadamy na wszystkie te pytania i przybliżamy temat.

Czym w zasadzie jest storytelling?

Opisywany w tekście termin pochodzi z angielskiego i oznacza mniej więcej „opowiadanie historii”. Jaki więc związek ma plecenie opowiadań ze sprzedażą? Storytelling może być wykorzystany jako reklama, która znacznie lepiej trafi do odbiorców. Tworząc pewną narrację, odnosi się bowiem do emocji, dzięki czemu łatwiej zapada w pamięć i skutkuje się większą skutecznością. Umiejętność poprawnego zbudowania odpowiedniej historii nie jest łatwa, ale przekłada się na wiele korzyści.

Storytelling a klasyczny marketing – jakie są różnice?

Cechą charakterystyczną klasycznego marketingu jest przede wszystkim przekonanie klienta do zakupu. Taki jest również cel storytellingu, jednak równie dużą wagę przykłada on do zbudowaniu więzi z odbiorcą i skupieniu się właśnie na nim, a nie na marce. Mówienie do Klienta za pomocą opowieści jest też ukierunkowane na interakcję z nim, a nie wyłącznie na sprzedaż. Oprócz tego budowanie historii musi mieć początek i zakończenie, a każdy element jest spójny. W klasycznym marketingu nie wszystkie fragmenty muszą koniecznie do siebie pasować.

Zalety storytellingu i korzyści płynące z jego stosowania

Storytelling, działając na emocjach, pozwala Klientom na łatwiejsze utożsamienie się z marką, a to właśnie ono jest kluczem do zyskania ich aprobaty. Poza tym spójna historia wpływa na budowę przemyślanego wizerunku firmy, dzięki czemu ma ona większe szanse na spodobanie się odbiorcom. Wysłuchanie opowieści pozwala też nawiązać więź między obiema stronami, a wszystkie przedstawione w reklamie informacje są zazwyczaj łatwiejsze do zapamiętania.

Storytelling, mimo że wymaga nieco wysiłku, jest niezwykle skuteczną strategią marketingową. Warto zatem postawić na budowę spójnej opowieści i zaangażowanie w nią odbiorców.