Jak zostać copywriterem?

Możesz dobrze zarabiać słowem – wystarczy, że poznasz kilka fundamentalnych zasad copywritingu. Jeśli jesteś na samym początku tej przygody, skąd możesz wiedzieć, jaki kierunek wybrać? Skąd czerpać pomoc, inspirację i przede wszystkim – jak masz zacząć? To jak podróż przez długi korytarz wypełniony drzwiami – podpowiem Ci, w które z nich wejść! Idziemy razem?

Eksperci poszukiwani w trybie now

Może cię to zaskoczyć, ale copywriting nie zaczyna się od pustej kartki edytora tekstu. Oczywiście możesz w ten sposób rozpocząć, ale znając życie, po paru godzinach nadal będziesz mieć przed oczami pusty ekran. Kluczem do pierwszych drzwi jest odnalezienie dziedziny, w której czujesz się dobrze. W obecnych realiach rynkowych coraz większy nacisk kładzie się na bardzo dobrą znajomość tematu. Zadaj sobie kilka pytań:

  • W czym jestem dobry?
  • Co lubię?
  • Jaką mam pasję?

Drzwi eksperta w korytarzu do dobrych zarobków musisz otworzyć odpowiednim kluczem – im jesteś lepszy w danej dziedzinie, tym szybciej uporasz się z zamkiem. Bez tego wszystko jest trudniejsze, uwierz mi. Bez odnalezienia swojej niszy (albo kilku, czemu nie) każdy tekst będzie przypominał włamanie, a nie eleganckie wejście.

W jaki sposób masz pisać?

Wiesz już na pewno, czym jest copywriting, ale jak zacząć pisać nie mając doświadczenia? Odpowiedź na to pytanie kryje się w dwóch pokojach naszego korytarza, które umieszczone są po przeciwnych stronach – to praktyka i szkolenie. Możesz obejrzeć na YouTube wszystkie filmiki o jeździe na rowerze, ale nauczysz się to robić, wsiadając na własny. Z drugiej strony ograniczenie się tylko do jazdy nie pozwoli ci na naukę nowych rzeczy, o których nie masz pojęcia. Dlatego korzystaj z kluczy do tych dwóch pokojów, które ci właśnie dałem – staraj się dużo pisać i korzystaj ze szkoleń, webinarów, książek i kursów online.

Skąd czerpać wiedzę o copywritingu, niezbędną do tego, żeby zacząć?
Wiedzę o tym jak zacząć w copywritingu możesz czerpać na przykład z kanału Kuby

Poznaj podstawy pozycjonowania – co to jest SEO?

W ogromnej większości przypadków copywriting jest ściśle związany z pozycjonowaniem. Treści redagowane do internetu muszą spełniać określone wymagania – bez tego są bezwartościowe. Czy wiesz, co to jest SEO? Słyszałeś kiedyś o słowach kluczowych i meta tagach? Nadrobisz swoją wiedzę, przechodząc do kolejnego pokoju o nazwie „pozycjonowanie”. Klienci zlecający teksty do napisania chcą pozycjonować swoją stronę, kategorię w sklepie, czy bloga na konkretne słowa kluczowe. Poznanie zasad panujących w SEO i stosowanie ich w tekstach pozwoli ci zarabiać więcej! Wyróżnisz swojego klienta i zapewnisz sobie więcej nowych zleceń.

Gdzie jest klucz do wiedzy o pozycjonowaniu?

Sporo na temat SEO dowiesz się podczas szkoleń online. Takie kursy zapewnią ci wiedzę o algorytmach Google, stosowaniu fraz kluczowych, odmianie, pozycjonowaniu stron na krótkie i długie frazy oraz wiele, wiele innych. Skąd masz wiedzieć, po jakich hasłach potencjalni klienci danej strony ją wyszukują? A co ty wpisujesz w Google, gdy szukasz czarnej bluzy Nike rozmiar XL? Istnieje sporo darmowych i płatnych witryn, dzięki którym poznasz gotowe rozwiązania. To chociażby googlowskie narzędzie Keyword Planner czy strona Google Trends.

Poznaj najważniejsze typy tekstów i naucz się je redagować

Czujesz jak daleko już jesteśmy w eksploracji naszego korytarza? Wchodzimy do pomieszczenia technicznego – typy tekstów. Istnieje kilka podstawowych rodzajów treści. Jeśli chcesz wiedzieć, jak zacząć robić copywriting skutecznie, musisz je poznać, zrozumieć i nauczyć się tworzyć. Te typy to teksty:

  • poradnikowe;
  • opisy produktów;
  • opisy kategorii;
  • sponsorowane;
  • teksty na stronę;
  • precle;
  • eksperckie.

Każdy z nich różni się od siebie – stylem, potrzebami grupy docelowej, długością, poziomem wiedzy. Na początek wystarczy, że opanujesz jeden lub dwa najpopularniejsze typy.

Szukaj zleceń na platformach dla copywriterów

Czy podczas tej podróży w głowie pojawiło ci się pytanie: „Czy ten gość pokaże mi w końcu DLA KOGO mam pisać”? Śpieszę z wyjaśnieniem i pokazuję ci właśnie kolejne drzwi do ogromnego pomieszczenia – platformy ze zleceniami. To właśnie tutaj możesz pozyskiwać klientów, dla których będziesz pisać teksty. Najpopularniejsze z nich to:

  • GoodContent;
  • Giełda Tekstów;
  • Useme;
  • 10heads (Contentovo);
  • Textbroker.
Jeśli chcesz zacząć zaraniać na copywritingu, GoodContent jest do tego dobrym miejscem
GoodContent to jedno z najlepszych miejsc na start dla początkujących copywriterów

Oprócz dedykowanych platform korzystaj z social mediów, portali ogłoszeniowych i samodzielnie pisz do firm z twojej okolicy celem ich wypromowania.

Postaraj się o swoje miejsce w sieci

Krokiem naprzód będzie reklama twoich umiejętności. Dlatego przyda ci się własna przestrzeń w internecie. Możesz na przykład stworzyć swój fanpage na FB albo po prostu zacząć wykorzystywać biznesowo swój profil prywatny. Na początku skup się na swoich znajomych, którzy powoli zwiększą twoje zasięgi. Idealnie będzie stworzyć swoją stronę WWW, na której pokażesz próbkę swoich możliwości. Nic nie stoi na przeszkodzie, by stworzyć tematycznego bloga na temat, który czujesz. W ten sposób każdy potencjalny klient będzie mógł łatwiej Cię poznać i ocenić Twoje umiejętności.

Stały dopływ zleceń, czyli agencja copywritingowa

Rynek pracy dla copywriterów cały cza się powiększa. Dlatego też to, jak zacząć jest, jeszcze prostsze niż kilka lat temu. Niektórzy wchodzą do tego pokoju i już tam zostają, inni traktują go jedynie jako chwilowe miejsce noclegowe, w dalszej podróży naszym korytarzem. Jak będzie w twoim wypadku? To zależy od ciebie, ale weź pod uwagę ważną rzecz – pisz do agencji nawet wtedy, gdy nie prowadzą naboru kandydatów. Nigdy nie wiadomo, jak zmieni się sytuacja kadrowa danej firmy. A może po prostu mają tyle pracy, że nie ma kiedy wrzucić ogłoszenia?

Ustawiaj poprzeczkę umiejętności coraz wyżej

Jak myślisz, ile wysiłku kosztowało Jelenę Isinbajewą wykonanie skoku na 5,06 m? Czy minimalnie mniej niż na 5,05 m? Wzniesienie się na takie wyżyny kosztuje mnóstwo wysiłku, ale ten jeden centymetr oznacza dla niej nadal aktualny rekord świata. Dlatego ty, jako początkujący copywriter, po przejściu całego korytarza masz już sporo doświadczenia i umiejętności. Musisz jednak zrobić coś jeszcze – pokonywać kolejne piętra. Nie zadowalaj się tylko parterem – wychodź wyżej, zdobywaj wiedzę, ucz się nadal. Czytaj i oglądaj kursy online. Staraj się cały czas robić postępy. Bez tego nie wskoczysz na najwyższy poziom.

Podsumowanie

W te kilka chwil przeszliśmy wspólnie nasz korytarz początkującego copywritera. Co teraz? Ja idę po następne osoby, którym pokażę tę ścieżkę, a ciebie zachęcam do otwierania każdych kolejnych drzwi. Które są następne? Mam coś dla Ciebie: bezpłatny trening dla copywriterów: jak zacząć. Powodzenia!

About Admin

Kuba Karamara Posted on

Akademia Copywritingu - pomożemy Ci zostać profesjonalnym copywriterem! Zacznij tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.