Chcesz pisać interesujące teksty, dzięki którym skupisz uwagę odbiorcy? Na początek przyda Ci się parę wskazówek. Poznaj podpowiedzi doświadczonych copywriterów i zacznij tworzyć wartościowe artykuły!
Zrozum swoją grupę docelową
Przed rozpoczęciem pisania dowiedz się, kto jest Twoją grupą docelową. Przeanalizuj potrzeby, cele i problemy tych osób, aby dostosować treść do ich oczekiwań. Taki research pozwoli na skuteczne dotarcie z do klientów i zaprezentowanie im informacji. W każdej branży można zauważyć specyficzne określenia, sformułowania i słownictwo, które warto uwzględnić podczas przygotowywania treści.
Określ cel tekstu
Zdefiniuj, jaki cel ma Twój tekst. Czy ma przekonać do zakupu, dostarczyć informacje, rozwiązać problem czy zabawić czytelnika? Twoje cele pomogą Ci określić ton i styl tekstu. Tekst poradnikowy będzie różnił się od reklamowego. Przeglądając strony internetowe wszyscy chętniej zatrzymują się tam, gdzie znajdują odpowiedzi na swoje potrzeby.
Rozpocznij od mocnego nagłówka
Nagłówek jest kluczowy, aby przyciągnąć uwagę czytelnika. Upewnij się, że jest krótki, zwięzły i intrygujący. Przykładowo, warto wykorzystać bezpośredni zwrot do adresata. Dobrze sprawdza się forma pytania (Czy Twój pies ma wystarczająco dużo ruchu?) lub użycie liczby (np. 3 najlepsze domowe sposoby na przeziębienie u dzieci). Zawsze staraj się jak najlepiej powiązać chwytliwy tytuł z resztą wpisu, tak by nagłówek sugerował zawartość i zachęcał do dalszej, wnikliwej lektury.
Zwracaj uwagę na jasność i klarowność
Twój tekst powinien być łatwy do zrozumienia. Unikaj zawiłych zdań i trudnych słów. Pisz tak, aby nawet osoba bez specjalistycznej wiedzy mogła przyswoić treść. Zwróć uwagę na prosty i logiczny podział na akapity. Popracuj nad sposobem budowania tekstu – jego krótsze fragmenty rozdzielaj czytelnymi nagłówkami zawierającymi frazy kluczowe. Dopracowana struktura to ogromna zaleta dobrze napisanego artykułu. Pomaga też w pozycjonowaniu.
Pracując nad swoim warsztatem nie zapomnij też o tym, by unikać błędów językowych. Pamiętaj też o naturalnym użyciu fraz. Staraj się unikać ich dużego zgrupowania i powtórzeń. Postaraj się wplatać je tak, by zdania brzmiały naturalnie i formowały spójne, logiczne akapity.
Użyj emocji
Emocje mają ogromny wpływ na decyzje ludzi. Staraj się wywołać je w swoich tekstach, aby czytelnicy byli bardziej zaangażowani. Odnoś się do emocji grupy społecznej, która jest adresatem Twojego tekstu. Pomoże znajomość problematyki związanej z danym produktem, usługą lub marką.
Korzystaj z dowodów społecznych
Jeśli to możliwe, użyj opinii klientów, referencji lub liczb, aby potwierdzić wartość produktu lub usługi. Wartościowy content marketing powinien zawierać dane, które podkreślają dobre przygotowanie autora artykułu przed jego napisaniem. Taki sposób pisania pomaga wzbudzić zaufanie. Odbiorcy wymagają od autora, by jego treść była wiarygodna, a przytoczone tezy poparte dowodami. Przydaje się tu dziennikarskie zacięcie oraz chęć i umiejętność poszukiwania sprawdzonych danych statystycznych.
Unikaj nadmiernego używania języka reklamowego
Teksty copywriterów to ważny element współczesnego marketingu. Nie mogą jednak przypominać nachalnej reklamy. Dlatego zadbaj o to, by Twoje sformułowania były stonowane. Choć pewna ilość języka reklamowego jest akceptowalna, nie przesadzaj z nim. Czytelnicy chętniej czytają artykuły, które brzmią autentycznie. Wartościowe, merytoryczne treści spełnią swoją funkcję znacznie lepiej niż teksty skupione na reklamowaniu określonego dobra.
Kładź nacisk na korzyści
W swoich tekstach podkreśl, jakie korzyści przyniesie produkt lub usługa dla klienta. Spróbuj odpowiedzieć na pytanie: “Co zyskam, korzystając z tego?”. Pamiętaj o tym, by patrzeć na zagadnienie z perspektywy czytelnika. Niech lektura Twojego artykułu będzie dla niego prawdziwą przyjemnością. Zwróć szczególną uwagę na wartość merytoryczną i staraj się zachować obiektywny osąd, jednocześnie podkreślając najważniejsze korzyści.
Twórz wyjątkowe treści
Unikaj kopiowania treści innych firm lub autorów. Twoje teksty powinny być oryginalne i unikalne. Tutaj liczy się kreatywność i oryginalny sposób rozpracowania zagadnienia. W zależności od tematyki możesz wybrać takie podejście, które wyda się Twoim czytelnikom nowatorskie i atrakcyjne.
Utrzymuj odpowiednią długość
Długość tekstu zależy od rodzaju treści i celu, ale staraj się być zwięzła. Nie przeciążaj tekstu zbędnymi informacjami. Trafnie sformułowane myśli brzmią doskonale, jednak muszą być przy tym proste i zrozumiałe. Stosuj krótkie zdania i staraj się ograniczyć długość akapitów. W razie potrzeby dziel je tak, by czytanie i skanowanie tekstów były proste. Dzięki temu nie zanudzisz czytelnika i ułatwisz mu przyswojenie treści.
Prowadź czytelnika do działania
Zakończ swój tekst silnym wezwaniem do działania (CTA). Skoncentruj się na tym, co chciałabyś, aby czytelnik zrobił po przeczytaniu tekstu. W przeciwnym razie tekst może nie spełnić swojego podstawowego zadania. Jest to swego rodzaju zachęta do podjęcia akcji.
Redaguj i poprawiaj
Po napisaniu tekstu nie zapomnij o etapie redakcji. Sprawdź tekst pod kątem błędów ortograficznych, gramatycznych i stylistycznych. Każdy pisarz musi pamiętać o poprawności językowej, ponieważ często teksty tracą swój urok tylko dlatego, że zawierają rażące błędy. Wtedy nawet wartość merytoryczna nie jest w stanie naprawić wrażenia, jakie robi całość na odbiorcy. Jeśli chcesz upewnić się, że poprawiłaś wszystkie błędy, skorzystaj z dostępnych darmowych narzędzi internetowych do sprawdzania poprawności tekstów.
Jak tworzyć dobre teksty – podsumowanie
Aby pisać skuteczne i ciekawe teksty, pamiętaj o kilku podstawowych zasadach. Poznaj odbiorcę i jego potrzeby, określ cel artykułu, staraj się używać prostego języka i skupić się na korzyściach dla odbiorcy. Wykorzystaj swoje doświadczenie i umiejętności do tego, by stworzyć wartościowe, poprawne językowo artykuły, które staną się cennym elementem strategii marketingowej.
Jeśli Ty też chcesz nauczyć się tworzyć dobre teksty to zapisz się poniżej do naszego bezpłatnego kursu:
I don’t think the title of your article matches the content lol. Just kidding, mainly because I had some doubts after reading the article.
I don’t think the title of your article matches the content lol. Just kidding, mainly because I had some doubts after reading the article.