Jesteś na etapie nabierania doświadczenia w copywritingu? Masz za sobą pierwsze wypłaty 100, 300, 500, 1000+ zł? I chcesz zarabiać więcej lub dostać pracę na pełen etat w agencji?
Jeśli tak, to najszybciej osiągniesz ten cel, jeśli wyspecjalizujesz się w SEO copywritingu. Ponieważ zapotrzebowanie na dobrych SEO copywriterów jest duże i wciąż ROŚNIE. Podobnie jak zainteresowanie tym tematem, stąd na blogu było ostatnio m.in. o mało znanych zaletach SEO copywritingu.
Jako właściciel agencji SEO copywritingowe (TXT4SEO), z SEO copywritingiem mam styczność na co dzień. Zauważam błędy, które notorycznie popełniają nie tylko początkujący copywriterzy, ale również Ci bardziej doświadczeni.
Oto lista 7 najczęstszych błędów popełnianych przez SEO copywriterów oraz wskazówki, jak ich uniknąć:
Copywriter nie rozumie różnicy między pisaniem tekstów pod linkbuilding (precle, zapleczówki) a optymalizacją treści docelowych pod SEO
Linkbuilding i optymalizacja treści na stronach docelowych to dwa różne elementy w SEO copywritingu i pozycjonowaniu.
Jaka jest różnica? Jaki jest tego każdego z tych działań?
- W przypadku linkbuildingu priorytetem jest zdobycie linków zwrotnych dla danego serwisu (tego, który jest pozycjonowany).
- W optymalizacji treści natomiast celem jest zwiększenie ruchu na docelowej (tj. pozycjonowanej) stronie i poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania Google.
Co ważne: tworzenie treści pod linkbuilding wspiera pozycjonowanie strony docelowej, ale źle przeprowadzone, może mieć negatywny wpływ na finalne efekty.
Pewnie bardzo dobrze znasz teksty pod linkbuilding → to głównie precle i zapleczówki. Z tymi typami tekstu spotkasz się w 90% na platformach tekstowych typu GoodContent.
Natomiast jeśli jeszcze nie miałaś styczności z optymalizacją skutecznego tekstu pod SEO, to przyjrzyj się na przykład temu wpisowi. Mając jakieś niewielkie doświadczenie w copywritingu, zauważysz pewnie kilka elementów SEO, ale większość optymalizacji jest praktycznie niewidoczna. A przynajmniej dla przeciętnego internauty.
Różnica między tymi tekstami jest diametralna. Popatrz chociażby na samą długość. Ten wpis ma ponad 17 000 zzs. A ile miał ostatni tekst, który pisałaś na GoodContent?
Jak zwiększyć zarobki z copywritingu i wyrwać się z platform dla copywriterów (GoodContent)?
OGLĄDAM SZKOLENIENagranie dostępne tylko do czwartku 02.03.2023
Copywriter źle dobiera słowa kluczowe (najczęściej stosując zbyt ogólne)
Pewnie masz już za sobą kilka zleceń na teksty? Jeśli tak, to pewnie wiesz, co to wytyczne do zlecenia. Wytyczne pod teksty SEO zawierają np. słowa kluczowe, których masz użyć w tekście. W odpowiedniej liczbie, pogrubione itp…
Jeśli natomiast pozyskasz klienta i zlecenie na tekst, który ma mu pomóc zwiększyć pozycjonowanie i ruch na stronie, ale nie da Ci wytycznych… to będziesz musiała samodzielnie je dobrać.
Tutaj pojawia się problem u większości copywriterów – nie umieją skutecznie dobierać słów kluczowych. Albo dobierać skutecznych słów kluczowych.
Musisz wiedzieć, że wszystkie wyszukiwania w Google opierają się na słowach kluczowych. Zapytania internautów są coraz bardziej precyzyjne. Niestety, wiele osób popełnia błąd i stosuje zbyt ogólne słowa kluczowe, optymalizując tekst pod SEO. A to skutkuje tym, ze dany tekst nie jest dobrze widoczny w Google bo na dane słowo konkuruje z olbrzymią liczbą innych stron.
Jak inaczej do tego podejść?
Wybieraj bardziej specyficzne słowa kluczowe. Najlepiej, jeśli pozycjonujesz stronę klienta na tzw. „long tail”. Jest to długa, specyficzna fraza kluczowa.
Przykładowo „książki” to ogólna fraza kluczowa, ale „książki z zakresu beletrystki autorstwa J.K. Rowling to już long tail.
Rozumiesz już?
Jeśli zoptymalizujesz tekst klienta pod long tail, to na tę frazę kluczową będzie mniejsza konkurencja niż na frazę ogólną „książka”. Przez co po wpisaniu podobnej frazy przez internautę, strona będzie w czołówce (albo przynajmniej będzie miała na to większe szanse).
Tutaj znajdziesz więcej informacji o szukaniu słów kluczowych i narzędziach do tego niezbędnych.
Copywriter zbyt nachalnie upycha słowa kluczowe w tekście, przez co tekst traci na wartości dla czytelnika
ZAWSZE! Ale to zawsze, gdy piszesz tekst dla klienta, to nie myśl tylko o pozycjonowaniu, ale o wartości, jaką przekazujesz czytelnikowi.
Bo ostatecznie to wartościowa treść zadecyduje, czy internauta zostanie dłużej na stronie, czy natychmiast ja opuści (co z kolei też wpływa na widoczność strony w Google). I pamiętaj, że gotowy tekst zawsze można później ulepszyć pod kątem SEO i pozycjonowania. NIGDY ODWROTNIE.
Dlatego zawsze, kiedy piszesz… Pisz takie teksty, które odbiorca przeczyta z ochotą. Potem optymalizuj i szlifuj je pod tekst kątem SEO. Trzymaj się zasady – treści na stronach docelowych powinny odpowiadać na potrzeby użytkowników – a staniesz się skutecznym SEO copywriterem.
Pamiętnej, że zbyt duża liczba słów kluczowych może zniechęcić czytelników do czytania, bo tekst nie będzie wyglądać naturalnie i zachęcająco. Dlatego nie warto skupiać się na liczbie słów kluczowych, ale na wartości, jaką odbiorca otrzymuje, konsumując treść.
Warto też pamiętać, że treść powinna być zrozumiała, czytelna i przede wszystkim ciekawa dla Twojego odbiorcy.
Copywriter nieświadomie pogarsza pozycjonowanie tekstu SEO przez brak zrozumienia, jak działa Google i pozycjonowanie
SEO to nie tylko dobieranie słów kluczowych, ale także zrozumienie działania Google i procesu pozycjonowania.
Dlatego tak ważna jest znajomość podstaw: jak działa Google, jak działa pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania, jak działają roboty Google, na co zwracają uwagę, czego szukają itp…
Bo zauważ… Co z tego, że napchasz w tekście słów kluczowych, skoro algorytmy wyłapią, że coś jest nie tak. Nagle stwierdzą, że tekst nie spełnia wymagań jakościowych (nie jest wartościowy dla czytelnika) i specjalnie zaniżą jego ranking…
ALBO! Co gorsza. Robot doda stronę Twojego klienta na czarną listę i na stałe wyrzuci ją z indeksowania (zniknie z wyników wyszukiwania). Twój klient/ zleceniodawca na pewno nie będzie zadowolony z tego wydarzenia.
Jeśli jeszcze nie masz dużego doświadczenia, to warto zdobyć wiedzę na temat algorytmów Google i ich działania, a także śledzić aktualne trendy w SEO. Ten temat powinien Cię interesować, jeśli pragniesz zacząć zarabiać więcej na copywritingu, dzięki specjalizacji jako SEO copywriter.
Copywriter zapomina odmieniać słów kluczowych i nie używa synonimów czy wyrazów bliskoznacznych – przez co tekst nie brzmi naturalnie
Powtarzanie jednego słowa kluczowego w tekście spowoduje, że treść będzie wyglądała sztucznie i stanie się NIEATRAKCYJNA dla czytelnika. A jak już wiesz, doświadczenie czytelnika jest najważniejsze.
Dlatego pamiętaj: odmieniaj słowa kluczowe. Staraj się także używać synonimów. Po pierwsze, aby treść wyglądała bardziej naturalnie. Po drugie, aby lepiej zrozumiały ją roboty Google. Aktualnie bowiem są one w stanie wyłapywać szerszy kontekst artykułu, a nie tylko pojedyncze wyrazy.
Przykładowo → jak to zastosować dla słowa kluczowego „książka”?
Książce (dopełniacz liczby pojedynczej)
Książką (narzędnik liczby pojedynczej)
Książkę (biernik liczby pojedynczej)
Tom
Publikacja
Wydanie
Pozycja
To nie takie trudne, jak może się wydawać, co nie?
Copywriter za bardzo skupia się na jakości merytorycznej tekstów pod linkbuilding (precle, zapleczówki)
Teksty zapleczowe to treści tworzone z myślą o pozyskaniu linków do strony docelowej.
I co ważne: są one JEDYNIE pisane dla robotów Google.
Dlatego nie warto poświęcać zbytnio dużo czasu na pisanie tego typu tekstów… Bo w 99% przypadków przeczyta je jedynie robot Google. Robot, który nie doceni kwiecistego stylu i merytorycznych źródeł, z których korzystasz.
Oczywiście robot Google nie jest kompletnym imbecylem:) Dlatego musisz zadbać o minimalną jakość merytoryczną i poprawność takiego tekstu. Ale nic ponadto.
Pewnie doskonale znasz ten temat, bo masz za sobą kilka lub kilkanaście tekstów zrealizowanych np. na GoodContent. Tam właśnie tworzy się głównie takie teksty.
Copywritera skupia się jedynie na optymalizowaniu tekstu pod SEO, a zapomina o stosowaniu podstawowych zasad skutecznego copywritingu
SEO copywriting to połączenie copywritingu i optymalizacji dla wyszukiwarek.
Często SEO copywriterzy zapominają się i na siłę chcą stworzyć „za bardzo” skuteczny tekst zoptymalizowany pod SEO. W konsekwencji taki tekst nie powstaje dla czytelnika, człowieka, tylko dla zimnego robota…
Oto pięć najważniejszych rzeczy, które powinien stosować copywriter w swoich tekstach:
- Pisanie jasnych i klarownych treści, które łatwo przyswajają odbiorcy.
- Odpowiednie dobieranie słów kluczowych, aby treści były łatwe do znalezienia przez wyszukiwarki internetowe.
- Tworzenie unikalnych treści, które wyróżniają się spośród innych.
- Dopasowywanie tonu i stylu do grupy docelowej, dla której są pisane treści.
- Umiejętność prowadzenia czytelnika za rękę i przekonywanie do określonej akcji (np. zakupu produktu lub skorzystania z usługi).
Jak możesz zauważyć, SEO copywriting to nie tylko klepanie tekstów dla robotów, czy zapychanie treści słowami kluczowymi… To coś znacznie więcej.
Dlatego skuteczny SEO copywriter zarabia dużo i te zarobki mogą sięgać nawet ponad 10 tys. zł miesięcznie… Warto się rozwijać w tej dziedzinie, zwłaszcza że zapotrzebowanie na specjalistów SEO i SEO copywriterów będzie rosło w kolejnych latach.
Jeśli Ty będziesz się rozwijać, to gwarantuję Ci… Twoje zarobki, nawet jako nabierający doświadczenia copywriter, szybko i dynamicznie będą się zwiększać. Ale! Jeżeli chcesz to osiągnąć, to musisz się rozwijać.
SEO copywriting to szeroka dziedzina, która wymaga wiedzy. Unikanie powyższych błędów, a także ciągłe poszerzanie swojej wiedzy pozwoli Ci tworzyć wartościowe treści, które przyciągną uwagę czytelników i pozytywnie wpłyną na pozycję strony Twojego klienta/ zleceniodawcy w wynikach wyszukiwania Google.
A to pierwszy krok do poważniejszych zarobków – ZADOWOLENI KLIENCI płacą z uśmiechem na twarzy, wracają z ochotą i szczerze polecają Cię innym.
Jeśli chcesz osiągnąć sukces w tej branży, to stawiaj na rozwój i nie bój się inwestować w swoje kompetencje i nabywanie nowych umiejętności! A zacząć możesz na przykład od tego:
Jak zwiększyć zarobki z copywritingu i wyrwać się z platform dla copywriterów (GoodContent)?
- Jak zwiększać swoją wiedzę, żeby zarabiać więcej?
- Jak pomoże Ci w tym SEO copywriting i od czego zacząć jego naukę?
Szkolenie odbędzie się 27.02.2023 online. Zapisz się, nawet jak nie możesz być na żywo, a otrzymasz ode mnie prezent. Liczba miejsc jest ograniczona!
Very interesting subject, appreciate it for posting.
Hi there! This post couldn’t be written any better! Reading through this post reminds me of my previous room mate! He always kept talking about this. I will forward this article to him. Pretty sure he will have a good read. Thank you for sharing!
Perfect piece of work you have done, this website is really cool with wonderful information.
so much good info on here, : D.
Can you be more specific about the content of your article? After reading it, I still have some doubts. Hope you can help me.
Thank you for any other informative web site. Where else could I get that kind of info written in such an ideal manner? I have a undertaking that I am simply now running on, and I have been at the glance out for such info.
Lovely site! I am loving it!! Will come back again. I am taking your feeds also.