5 książek, które nauczą Cię, jak być lepszym copywriterem

Uwaga: ten artykuł został napisany przez kursantkę Szkoły Przyszłych Copywriterów

Początki nauki zawodu copywritera bywają trudne. Lekkie pióro nie wystarczy, żeby pisać dobre teksty. Zapewne zaczniesz zadawać sobie wiele pytań. Od czego mam zacząć? Jakie teksty pisać? Czy nie popełniam za dużo błędów? Może to nie dla mnie?

Na szczęście jest wielu profesjonalistów, którzy chętnie dzielą się swoją wiedzą. Sięgnij do sprawdzonych źródeł i ucz się od najlepszych. Poniżej znajduje się lista 5 książek napisanych przez zawodowych pisarzy z wieloletnim doświadczeniem. One pomogą Ci pozbyć się wątpliwości. Nauczysz się skutecznego pisania i zbudujesz fundament, który pozwoli Ci szybciej wystartować w zawodzie copywritera.

“Biblia copywritingu” Darka Puzyrkiewicza

W zasadzie do tej książki nie trzeba przekonywać. Sama świetnie się sprzedaje już od pierwszych stron. Wbrew tytułowi, to 200 stronicowa książeczka, która naładowana jest praktycznymi poradami.
Puzyrkiewicz lekkim językiem tłumaczy, jak skutecznie sprzedawać. Jak poznać odbiorcę i przekonać go za pomocą języka korzyści do kupienia naszej usługi. Podpowiada również jak radzić sobie z konkurencją i krytyką. Opowiada o pracy copywritera w taki sposób, że chce się usiąść i od razu pisać. Ta książka podniesie Twoją świadomość klienta na zupełnie inny poziom.

“Pisz, publikuj, działaj” Klaudyny Maciąg

Jest to książka, na którą składa się wiele ćwiczeń. Autorka skupia się na tym, jak  budować własną markę, głównie na blogu i w social mediach. Dowiesz się, jak planować strategię, powiększać zasięg swoich postów i tworzyć skuteczne reklamy. Klaudyna Maciąg podkreśla, jak ważne jest regularne pisanie i zdradza kilka swoich sekretów, co zrobić, by być lepszym copywriterem. Jeśli zamierzasz działać w social mediach, ta książka jest świetnym początkiem tej drogi.

“497 błędów. Jak nie zbłądzić w zawiłościach polszczyzny”
Łukasza Mackiewicza

Choć umiejętność bezbłędnego pisania nie jest warunkiem koniecznym do tego, żeby zarabiać na tworzeniu treści, to jednak czasem się zdarza, że copywriter sam jest swoim korektorem. Musi wówczas zgrabnie operować słowami, ale równie ważne jest, by dobrze znał zasady języka polskiego. Przecież nikt nie chce, by jego tekst został odrzucony z powodu niepoprawnej pisowni. Łukasz Mackiewicz skupia się na błędach mniej oczywistych. Opisuje te, które popełniamy na co dzień, zupełnie nieświadomie. Poznając liczne językowe zawiłości, będziesz pisał szybciej i lepiej, nie przerywając myśli, aby sprawdzić poprawną pisownię.

“Narratologia” Pawła Tkaczyka

Tkaczyk zdradza jak działa reklama, promocja, marketing czy public relations. Jak odbiera nas odbiorca i w jaki sposób analizuje nasz tekst. Esencję książki dobrze opisuje wzięty z niej cytat: “Dobre historie mają cel, służą mu. Jeśli Twój odbiorca nie będzie wiedział, po co ma poznać tę opowieść, historia zginie. Po prostu nie będzie powodu, żeby ją opowiadać”. Tkaczyk uczy, jak tego uniknąć, jak opowiadać, żeby czytelnik lub słuchacz się nie znudził. Jak powinien myśleć opowiadający i jak myśli odbiorca. Pokazuje, że umiejętność  poprawnego łączenia słów to nie wszystko. Nawet najkrótszy tekst musi mieć narrację, musi o czymś opowiadać. Gdy przyswoisz tę wiedzę, Twoje artykuły będą bardziej płynne i przyjemniejsze w odbiorze.


“Zlituj się nad czytelnikiem. Zasady twórczego pisania”

Kurta Vonneguta i Suzanne McConnel

Ta książka jest inna od pozostałych. Wbrew tytułowi, to nie podręcznik pisania. Opowiada o determinacji i podnosi na duchu, kiedy tracimy wiarę w siebie. To książka-przyjaciel, do którego tulimy się w chwilach słabości. Kiedy siedzimy przed pustą kartką i próbujemy coś napisać, możemy sięgnąć do tego przyjaciela, otworzyć ulubiony fragment, a on poklepie nas po ramieniu i pomoże pokonać impas.
Autorka, czerpiąc z przekonań Vonneguta, zachęca do eksperymentowania, poznawania samego siebie, szukania własnego stylu i łamania zasad. Pokazuje, że nic nie przychodzi od razu. I choć jest to książka przeznaczona dla twórców prozy, warto ją przeczytać, aby odsunąć się od sztywnego pisania i dodać do swoich tekstów kreatywności i luzu.

Co jeszcze?

Jest wiele książek, które pomogą Ci w rozwoju. Sięgaj po nie. Czytaj te napisane przez profesjonalistów – czerp z ich wiedzy, ucz się na ich błędach, bierz z nich przykład, daj się zainspirować. Wspaniałą cechą książki jest to, że możesz zabrać ją wszędzie i nie musisz pamiętać o ładowarce.

Ale to nie wszystko. Korzystaj z różnych źródeł, nie przestawaj się rozwijać. Dobry copywriter nigdy nie przestaje się uczyć! Czytaj, pisz, przerabiaj kursy, dyskutuj z innymi na temat swojej pracy. Pamiętaj – najtrudniej jest zacząć.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *